Rowery BMX

Pokazano 1-24 z 82 pozycji

Rower BMX

Pierwotnie BMX oznaczał rower przeznaczony do wyścigów BMX (skrót od Bicycle Motocross), termin rower BMX jest obecnie używany jako ogólny termin obejmujący rowery wyścigowe („racingowe” i „cruiser”) oraz te używane w dyscyplinach freestyle (street, vert, park, dirt, flatland). Ramy wykonywane są z różnego rodzaju stali (grupa freestyle), aluminium lub włókna węglowego (grupa racing). Tańsze rowery z niższej półki są zwykle wykonane ze stali Hi-Ten. Rowery BMX freestyle z wyższej półki są w wykonane ze stali Cr-Mo. Rowery wyścigowe BMX w dużym stopniu wykorzystują aluminium lub włókno węglowe. W obrębie rowerów freestyle BMX możemy wyróżnić kilka grup: 

Uliczne (street) - nowoczesne rowery BMX w stylu ulicznym są wyposażone w pegi z nylonowym nakładkami przymocowane do osi piast, aby umożliwić grindowanie lub utrzymywanie równowagi na różnych przeszkodach np. poręczach, murkach czy box'ach. Pegi w całości wykone ze stali wypadły z łask wśród użytkowników ze względu na zły stan przeszkód ulicznych (pegi z nakładkami nylonowimi mają mniejsze opory podczas grindowania). Ponadto streetowy rower BMX jest cięższy i mocniejszy ze względu na dodatkowe obciążenie, jakie napotykają podczas lądowania na twarduch, płaskich powierzchniach podczas jazdy ulicznej. Riderzy uliczni zwykle nie używają hamulców (tzw. brakeless), brak linki hamulcowej umożliwia swobowny obrót kierownicą podczas wykonywania trików np. barspin'ów. W celu spowolnienia riderzy naciskają stopą w górną część tylnej opony. Czasem montują tylny hamulec typu u-brake z przedłużoną linką lub z zastosowaniem Rotoru (Gyro), aby umożliwić pełny obrót kierownica bez wpływu na działanie hamulca. 

Park - rowery BMX w stylu parkowym (czasem zwane również vert) są często lżejsze od rowerów streetowych, co jest następstwem zmniejszenia wytrzymałości konstrukcyjnej poszczególnych elementów roweru. Jest to możliwe, ponieważ jazda w skate parku nie występuje w szczególnie trudnym terenie. Rowery BMX tego typu są najczęściej wyposażone w zestawy hamulcowe w połączeniu z rotorem (gyro) lub nie posiadają ich wogóle.

Dirt – te rowery są wyposażone w opony z grubszym i szerszym bieżnikiem dla lepszej przyczepności na potencjalnie luźnych nawierzchniach. 

Flatland – rowery BMX w stylu flatland mają inną geometrię ramy niż tradycyjne rowery BMX pozostałych grup. Flatland to styl jazdy freestyle BMX wykonywany na gładkich, płaskich powierzchniach, które nie zawierają żadnych ramp, wybić ani poręczy. Czasami określany jest jako forma artystycznego kolarstwa z domieszką breakdance'u. Ponieważ jazda flatlandowa wymaga precyzyjnego wyważenia wielu części roweru to wygląd roweru znacznie odbiega od pozostałych grup. 

Wyścigowe – racingowe rowery BMX są wykonane z lżejszych materiałów oraz mają nieco inną geometrię i rozmiary ramy. Wyścigowe rowery BMX z uwagi na wysokie prędkości muszą mieć hamulce. Ich lekka konstrukcja i szeroka gama konfigurowalnych przełożeń pozwalają na szybkie przyspieszenie. Lekka konstrukcja oznacza, że rowery wyścigowe nie nadają się do freestyle'u (nauki i wykonywania sztuczek).

Produkt dodany do porównania

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.